✦ CHOCOLATE CHIP COOKIES! ✦

Något av det första jag bakade när jag var mindre, var dessa små underverk. Dessvärre är degen lika god som kakorna och det är inte bra. Mina föräldrar, släkt och vänner älskar dem så jag gör dem alltid när det är kalas på gång! Idag fick jag och min sisi en inpuls om att vi var tvugna att baka tillsammans, och bestämde då oss för att göra dessa. Jag gjorde mest, hon assisterade och underhöll vilket är minst lika viktigt för annars tröttnar jag halvägs. Det blev altså bakning och musik på högsta volym! Sång blev det också, så så att man undrar hur hes man är imorgon men det får vi ta då.

Detta är mitt recept och det har jag alltid använt. Det kommer från en bok min mamma fick i födelsedagspresent för ett antal år sedan :))

3 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/4 dl mjukt margarin
1 2/3 dl farinsocker
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 2/3 hackad mörk blockchoklad

Häll alla ingredienserna i en stor skål och arbeta ihop dem väl. Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Klicka ut ungefär en matsked deg per kaka på plåtarna (ca 3x4 per plåt). Lämna gott om utrymme mellan kakorna. Grädda i 190 grader i 10-12 minuter, eller tills kakorna fått en gyllenbrun färg. Använd en stekspade och flytta försiktigt kakorna till ett bakgaller , där de får ligga och kallna.

Enligt receptet blir det 18 stycken, men jag får alltid många fler än så. Idag blev det 35 stycken :):)





Alla har ju sin egen lilla favorit specialitet, vilken är eran favvo cookie? :D



Kommentarer
SofiaWamsler

ser gott ut (a) <333

2011-09-18 @ 21:33:45
URL: http://dayviews.com/#!/sofiawamsler/
Emelie (:

De ser jättegoda ut!! sånna får du baka till mig ;) Eller jag får väl göra det själv antar jag :P

2011-09-18 @ 21:41:50
URL: http://emphotograph.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0